MAROKO
2008 (jen
text)
Vzhůru
do Afriky - to bylo heslo
naší prázdniové
výpravy do
Marockého království. Vyrazili jsme ke
konci
září, do samotného Maroka jsme
dorazili až v
říjnu. Strávili jsme zde téměř 12
dní, a za
tu dobu jsme víceméně procestovali
hlavní
části této země. Samozřejmě ale pouze
"letem-světem". Jen
pro představu: než jsme dojeli k trajektu ze Španělska do
Maroka, měli jsme již za sebou 3.500km po německých,
francouzských a španělských
dálnicích.
Trajekt
přes
Gibraltarskou úžinu jsme zvolili z
finančních důvodů (podle našeho
zjištění
nejlevnější možnost) ze
španělského
Algeciras do marockého Tangieru. Trajekt nás
stál
3.370Kč v přepočtu (osobní auto Felicie a 4
dospělí).
Zvolili jsme pro celou cestu platby pokud možno platební
kartou
VISA, což se nám, jak se zdá z našich
informací, velice vyplatilo. Takže - kde to šlo -
jsme
platili kartou, jinde - hlavně v Maroku samotném jsme si
vybírali peníze z bankomatů, které
jsou po Maroku
hojně rozšířené a
vybírání
peněz z nich jsou bezproblémové (alespoň podle
našich zkušeností - navzdory
varování průvodců, které psaly o
častém
selhávání bankomatů v Maroku - ani
jednou jsme se
nesetkali s nějakým problémem). A teď už
konkrétně
o našem cestování po Maroku a o
poznávání této
krásné
severoafrické země.
OBSAH:
1.Chouen
2.Volubilis
3.Moulai
Idriss 4.Meknes
5.Fes
6.Venkov,
hory 7.Sahara
8.Oázy
9.
Rokle
10. Ourzazat,
Taroundat 11.Ait Benhaddou
12.Vysoký
Atlas
13.Marakéš
14.Casablanca
15.Rabat
16.Atlantik
Nejdříve
snad o
trajektu, jako první
jakési
"marocké zkušenosti". Cestovali jsme
mořským
převozem marocké lodní společnosti, proto
také
patrně značný rozdíl v levnosti cesty oproti
evropským společnostem (cca o třetinu
levnější je
trajekt marocké společnosti). Do přístavu v
Algeciras
jsme dorazili pozdě odpoledne, měli jsme však
štěstí, podařilo se nám i s
nákupem
lístků stihnout trajekt v 17.00hod. Z Algeciras do Tangieru
je
to kolem 50km, tedy zhruba 2krát delší
cesty než
přímou plavbou z Gibraltaru do
španělské
malé enklávy v Maroku - do Ceuty.
Samotný trajekt
byl velice zajímavou zkušeností. Během
něho jsme
totiž zažili jakousi malou mořskou bouři. Velice silný
vítr a déšť provázel
většinu
naší mořské pouti. Veliké
vlny - s
bílími hřebeny - houpaly
naším malým
plavidlem tak silně, že člověku z toho bylo dost "šoufl".
Však také většina pasažérů
jevila
příznaky začínající
mořské nemoci -
hlavu rezignovaně zabořenou do složených paží na
stolcích v lodním "foyer" působilo dost
depresivně.
Nicméně cesta byla natolik krátká -
necelé
2hod -, že na zvracení většinou
nedošlo. Co bylo
jakýmsi prvním překvapením pro značně
sekularizovaného Evropana, byla zkušenost,
která
ná s provázela po celou cestu Marokem -
časté
potkávání veřejně se
modlících
věřících - na lodi jsme viděli několik mužů,
kteří
se neobtěžovali najít si nenápadné
soukromí, a modlili se zcela veřejně před zraky
všech
spolucestujících včástečném
pokleku a
částečném podřepu v rozích
veliké
lodní veřejné místnosti.
Do
Tangieru jsme
dorazili kolem 19.hod večer. Už se
stmívalo, a
nám dělalo starost, jak strávíme
první noc
v neznámé Africe.
První
jakýsi "problém" nastal na
samotných
hranicích, kde jsme jakoby naschvál,
zústali jaksi
bezprizorně "viset", zatímco všichni
ostatní,
patrně zkušenější, bez
problému
projížděli, nás bezostyšně
předjížsějící podle
neprůhledného
řízení pohraniční policie. Když už
jsme byli na
řadě my - samozřejmě jako poslední z celého
osazenstva
trajektu - policisté bez nějakého
vysvětlení
zavřeli mohutnou pohraniční mříž, jež
nás dělila
od Maroka, a my jsme se ocitli mezi mořem a touto
mříží
beznadějně odstaveni Po našem
naléhání,
které bylo zjevně místním
nepochopitelné,
jsme se dozvěděli, že úředník, který
nás
může odbavit, abychom se dostali do země, odešel na
večerní bohatý piknik, protože právě
skončil
postní měsíc ramadan, a zbožný muslim
má
teď tu nejdůležitější povinnost -
pořádně se
najíst. Co je proti tomu odbavení pár
dezorientovaných Čechů, kteří si
chtějí
prohlížet jejich muslimskou zemi, bez
hlubšího
náboženského zájmu o
místní
islám. A tak jsme asi po hodině čekání
pomalu
nabývali podezření, zdali zde nebudeme musit
takto v
nejistotě strávit celou noc. Nicméně po asi dvou
hodinách přišel po vydatné večeři
zjevně
unavený úředník, který
nás během
několika okamžiků odbavil a nám se otevřelo celé
krásné Maroko. Průjezd Tangierem,
tímto
velikým přístavním městem, byl poměrně
krátký. Jen jsme natankovali a pokračovali do
vnitrozemí, do města Chouen, výchozího
centra pro
poznávání
severovýchodního
marockého pohoří Rif. Marocké
pohoří Rif je
známo především svou zemědělskou
produkcí
marihuany, která je sice oficiálně v Maroku
zapovězena,
nicméně je jaksi mlčky pro obtížnost
konstruktivního řešení
přehlížena. Dokonce
se uvádí, že přes 2 třetiny
ilegální
spotřeby této lehké drogy v Evropě
pochází
právě z Maroka, z pohoří Rif. Byla před
námi
první noc, a my jsme dosud neměli ponětí, jak je
možné mimo normální penziony, či
hotely v Maroku
nocovat. Rozhodli jsme se, že se pokusíme zde
spát jen
tak, jak je to nejpřirozenější - pod
širákem. Počasí začátku
října v
Maroku bylo zcela ideální pro tento
úmysl -
noční teploty se pohybovaly kolem 15-18 stupni Celsia. A tak
jsme po cestě do Chouenu odbočili z hlavní silnice na
prašnou zpevněnou širokou cestu do kopců kolem.
Na
jakémsi provizorním odpočívadle na
této
cestě jsme odstavili naši Felicii a v
bezprostřední
blízkosti jsme se ubytovali. Noc byla
příjemná a
po ránu - nevstávali jsme zrovna
nejdříve - slunce
už stálo poměrně vysoko na obloze -jsme se už v Maroku
úplně zabydleli. Lidé, kteří
po
naší "noclehárně"
procházeli, patrně do
práce, se k nám chovali velice
přátelsky a mile.
Zdravili nás svým muslimským "salam
aleikum"
(pokoj s vámi) a hezky se na nás
usmívali. Často
se i se zájmem zastavili a snažili se s námi
lámanou francoužštinou
(spíš z
naší než z jejich strany) navázat
nějakou tu
přátelskou konverzaci. První hezká
zkušenost s jedním z halvních
problémů:
Bude možné v Maroku nocovat pod
širákem v
přírodě bez nějakých nebezpečí, či bez
odporu
místních obyvatel nebo úřadů?
Musím
říci, že po celý náš pobyt
v Maroku jsme se
nestkali s jediným projeven nedůvěry či dokonce
nepřátelství, když jsme se stýkali s
lidmi,
kteří nás "přistihli" při našem
bivakovém
nocování. Za to jsme velice vděčni a v tom
nám
zůstanou Maročané v příjemné
vzpomínce.
A
teď už vzhůru do
Chouenu.
Města, které bylo v minulosti
tradičně
protikřesťanské a protievropské, hlavně z důvodu
přistěhování množství
zahořklých
muslimských vyhnanců ze Španělska v roce
konečné
křesťanské rekonkvistě 1492. V posledních
desetiletích se však situace
diametrálně změnila,
neboť, jak se zdá, vidina rychlého
zbohatnutí je
schopná "převálcovat" jakkoli hlubokou a bohatou
lidskou
kulturu. Turismus, jako významný
ekonomický
činitel, mění postupně patrně tvář i
této
tradiční muslimské země. Naše
několikahodinová procházka po tomto
"modrém městě"
byla naším prvním zážitkem
ze
setkání s městským marockým
obyvatelstvem.
Víceméně hezké, až na jeden
nepříjemný zážitek, který
nám tak
trochu nahnal strach, jak se bude celé
cestování
odvíjet. Na počátku jedné
malebné uličky s
krásnými marockými koberci, jsme se
svorně shodli
na touze fotografovat toto hezké
zákoutí Chouenu.
Po několika málo zmáčknutí
fotografické
spouště jsme však zažili něco zcela
neočekávaného: Jeden z obchodníků s
koberci se k
nám velice rozezleně rozběhl s tím, že se
sápal na
naše foťáky, ve zjevném
úmyslu s nimi
bezohledně praštit o zem. Po delším
dohadování ve "všech"
světových
jazycích, jsme zjistili, že ho velice rozezlilo, že chceme
jeho
a jeho sousedy fotit jako nějaká divoká
zvířata v
zoologické zahradě. To nám však ani v
nejmenším nepřišlo na mysl, ale
čím
vehementněji jmse se to pokoušeli vysvětlit (totiž, že jsme
fotili především onu malebnou uličku a ne lidi,
jejichž
svolení jsme postrádali), tím byla
celá
debata rozvášněnější a, jak
se nám
zdálo, nebezpečnější. Nakonec jsme se
spokojili s
pokorným tichým ústupem z dosahu
rozčíleného Maročana. Byli jsme rozhozeni: Je to
obecná situace v Maroku? Bude takový
problém zde
fotit? Jak jsme později vícekrát zjistili, fotit
liudi
byl opravdu určitý problém, prostě se to v Maroku
(a
celkem pochopitelně) nedělá. Nicméně, když člověk
zjevně
fotí pouze přírodu, památky, domy,
není v
tom žádný problém. Na
focení lidí se
sem zjevně hodí pořádný teleobjektiv.
Poobědvali
jsme (velice levně - cca 50Kč v přepočtu na osobu) na
zdejším hlavním
náměstí (tajine,
kus-kus, hariru a kuře s hranolkami) a pak se vydali zpět k autu.
Vydáváme se na poměrně krátkou cestu
ke
kulturnímu i společenskému centru Maroka - do
Volubilis,
Moulai Idriss, Meknesu a Fesu.
K archeologickému městskému muzeu ve Volubilis
jsme
dorazili k večeru. Hned se k nám vrhl jeden
samozvaný
"hlídač - gardien - parkoviště",
kterému
nešlo jinak, než zaplatit nějaký
"bakšiš"
za údajné
hlídání auta - samozřejmě,
když jsme se po prohlídce vraceli k autu,
samozvaný
zaplacený hlídač byl patrně dávno "v
prachu". Zaplatili jsme standartních 20 dirhamů (1
dirham=
cca 2,40,-Kč). Patrně jmse byli dost štědří -
doporučuji
dávat jen 10 dh. Není asi dobré zvykat
všelijaké místní
turistické
nespolehlivé šejdíře na
vysoké
úplaty prakticky za nic. Po celkem
bezproblémové
prohlídce poměrně zachovalých rozvalin
antického
římského města, které v
císařské
době tvořilo hlavní metropoli na severozápadě
Afriky, jež
Římskou říši zásobovalo
všemi
luxusními "produkty" afrického kontinentu, totiž
exotickými zvířaty (slony, lvy, leopardy,
opicemi), ale
též bohatou zemědělskou produkcí,
která byla
odjakživa v Maroku díky úrodné půdě
vždy poměrně
bohatá a vysoká. V římské
době velice
bohaté a rozsáhlé město postupně
upadalo, až mu
"smrtelnou ránu" zasadila muslimská invaze do
severní Afriky.
Město bylo
téměř dokonale opuštěno
již koncem 8. stol. křesťanského letopočtu, kdy bylo
nedaleko
(asi 5km) založeno nové centrum Maroka - Moulai Idriss.
Dnes
je
to hlavní posvátné poutní
místo
Maroka, kde je centrem hrobka prvního muslimského
sjednotitele středověkého Maroka Idrisse I. Městečko je
velice
malebné, je postaveno na dvou "hrbech"
přírodního
zvlnění místní pahorkatiny a
svými
hranatými bílými domy
vytváří
jakousi siluetu bělostného velblouda uprostřed
krásné přírody. V Moulai Idriss, po
klidné
noci strávené v háji mezi Volubilis a
tímto
městečkem, jsme prožili hezké dopoledne. Hrobka
nejvýznamějšího marockého
náboženského sjednotitele země je však
pro
nemuslima nepřístupná.
Souhlasili
jsme s
průvodcovstvím jednoho staršího
místního ševce, který
nám
ukázal opravdu hezké výhledy na
mešitu,
která je zároveň hrobkou, i na jiné
hezké
domy a uličky městečka. Nicméně jeho cena, ačkoli jsme si do
poslední chvíle myslelei, že bude zadarmo - jen
tak z
přátelství -, byla víc než
přemrštěná - nakonec jsme kapitulovali a dali mu
dohromady 70dh, tu chybu už nikdy nesmíme udělat. Hlavně si
už
nenechat vnutit žádného samozvaného
průvodce,
který i přes roušku toho
nejvřelejšího
přátelství nakonec sleduje jediný
cíl -
vyždímat z turistů co nejvíce dirhamů, či
ještě
lépe dolarů nebo eur. Platíme -
náš
průvodce se s radostí vzdaluje do jedné z
mnohých
čajoven na hlavním náměstí, po tom, co
nás
usazuje v jiné, hezky položené, čajovně, kde
nám
též v marži svého průvodcovství
objednává proslulý marocký
mátový čaj (též zvaný
"marocká
whisky" - zelený čaj s čerstvými
lístky
máty, silně slazený,
servírovaný v
hezkých sklenicích). Posedíme v klidu
ve
venkovní čajovně na hlavním
náměstí,
pozorujeme okolní ruch - místní
lidé,
poutníci k hrobu světce - a pomalu se
vydáváme
zpět k autu.
Jedeme
dál -
směr MEKNES.
Meknes je
královská metropole z doby našeho
baroka. Jeho
zakladatelem, jako královského města, a
zároveň
jeho hlavním zbudovatelem je Moulai Izmail, praotec dodnes
vládnoucí dinastie marockých
králů -
Alouitů. Tento panovník byl krutým despotou, ale
zároveň dostatečně silným vládcem, aby
dokázal zabránit zhoubným
válkám a
ekonomické chudobě. Proto je přijímán
dodnes
většinou obyvatel za vládce schopného,
pro Maroko
blahodárného, který je
uctíván
téměř jako muslimský světec
(náboženství a
politika je v islámu zpravidla propojena). Město
neleží
daleko - ostatně ve své době nechal Izmail z Volubilisu
vláčet do nově vznikajícího Meknesu
mnoho
zachovalého vzácného
stavebního
materiálu, který následně sloužil jako
základ pro výstavbu nového
královského města. Lví
podíl na této
těžké práci vykonávali
křesťanští
otroci. Do města dorazíme již v odpoledních
hodinách. Parkujeme na velikém
veřejném
prostranství - tentokrát kupodivu bez poplatku -
asi si
nás nevšimli - a vydáváme
se vzhůru do
města. První dojem: všude jen dlouhé
jednotvárné zdi opevnění.
Dorazíme k
nádherné bráně uprostřed hradby - Bab
Mansour. O
kousek dál pronikáme jinou branou do
starého
města. Ale opět většina našeho
"chození" se
odehrává kolem monotóních
"nekonečných" zdí, které
obklopují
nepřístupný královský
palác
(král. paláce jsou dodnes v soukromém
vlastnictví královské rodiny,
která je
obyčejně nezpřístupňuje veřejnosti). Nakonec nalezneme
mauzoleum
(hrobku) Izmaila, o níž z průvodce víme, že je
přístupná veřejnosti. Je "zadarmo",
nicméně
malý bakšíš pro
místní
strážce je nutnou slušností. Uvnitř
komplexu
hrobky (viz obr.) se člověk cítí jako v
jiném
světě - nádhera.
A
zase ven
- a zase kolem zdí hradeb - a
nakonec zpět k autu. Je už večer a tudíž nutnost hledat
příhodné místo k
přespání před
návštěvou
nejznámějšího
uhrančivého marockého města - Fesu.
Na cestě do Fesu jsme se utábořili na okraji jednoho
lesíka nedaleko silnice. Náš dojem, že
široko daleko není v této pustině
živáčka,
se již brzo po ránu rozplynula. Celá
stáda
ovcí a koz se stala naší
ranní
společností. A u toho samozřejmě nezůstalo, postupně
následovali jako naši hosté (či
spíš
hostitelé) pastevci. Jejich společnost nám
zpočátku příliš
příjemná nebyla, ale
postupně jsme si nejen zvykli, ale začala nám být
jejich
přítomnost milá. Bylo to
zvláštní.
Zpočátku jsme si mysleli, že po nás
chtějí
nějaký "bakšiš" za to, že
možná
spíme na jejich pastvinách. A protože jsme se už
byli
jaksi vyléčení z toho dávat lidem jen
tak
peníze, nabídli jsme malé
"naturální
dávky" - totiž kafe Jihlavanku a plechovku piva. Bez
jediného slova byla nabídka přijata,
nicméně
nepozvaná společnost se nerozešla. A tak jsme v
tichosti
seděli, snídali, a čekali, jak se celá situace
vyvine.
Zanedlouho k nám přišel jiný
mladý muž a
bez jediného slova nám do kufru auta položil
několik
krásných velikých jablek, očividně z
vlastní produkce. Stejně mlčky a samozřejmě se zase
vzdálil, aniž by po nás něco chtěl. Nato
náš společník u kafe nám
začal půosunky
vysvětlovat, proč je vlastně stále v
naší
blízkosti. Rukama nohama se nám patrně snažil
naznačit
(jak jsme z toho vyrozuměli), že nás vlastně
hlídá, aby se nám nepřihodilo nic
zlého.
Ačkoli jsme si nerozuměli ani slovo (neuměli asi
žádný
evropský jazyk a my zase neuměli berbersky či arabsky),
shodli
jsme se na tom, že naše vzájemná
společnost
nám nejen nevadí, ale stává
se
přátelskou. Po čase jsme našeho bodyguarda
odměnili za
úspěšné
hlídání
ještě jednou plechovkou piva, pak jsme se sbalili a vyrazili
dál - do
Fesu.
Tam jsme dorazili před polednem a po zaparkování
na
jednom písčitém hlídaném
parkovišti
za 20dh, jsme se vydali na prohlídku města. První
a
víceméně hlavní potíž
naší
krátké zkušenosti s tímto
starobylým
městem, byla skutečnost, že jsme nemohli nalézt
bránu,
která by vedla do starého města, které
jako u
mnohých jiných marockých měst
obklopuje
historické centrum obce. Asi dvouhodinové
bloudění
kolem hradeb jsme se pokusili prolomit dotazem
místních
lidí, jak se do starého města dostaneme. To jsme
ale
očividně neměli dělat. Hned byl pohotově povolán
"profesionální" průvodce, který si
nás s
radostí vzal do "parády". Poté už
naše
bloudění mělo jasný a jistý
cíl:
obchod s koženým zbožím, který patrně
patřil
nějakému dobrému známému
našeho "průvodce". Než jsme celou léčku
prohlédli,
už jsme seděli
pohodlně na poduškách u sklenice
voňavého, silně
slazeného mátového
čaje. A jakoby mimochodem při čaji začalo i
vyjednávání, jakou má asi
cenu ukázání
správné cesty z
neproniknutelného labyrintu fesských
uliček. Zjistili jsme, že poměrně vysokou - 100dh byla
nejnižší
hranice. To jsme ale dát nechtěli a tak, trochu rozzlobeni
na
svou
vlastní naivitu, jsme opouštěli krámek
s "nutnou"
koupí kožené
peněženky a s 50dh spropitným našeho průvodce, s
jediným přáním, aby
nás už nechal napokoji. To jsme ale nečekali, jakou to mělo
reakci -
rozzlobený mužík praštil bankovkou o
zem a začal
rozhněvaně nadávat -
naštěstí jsme nerozuměli - na naši
lakotu a
neschopnost náležitě
ohodnotit jeho práci. Tehdy jsme ale byli rozzlobeni i my -
s
výhružkou, že zavoláme policii, pokud
nás bude i
nadále obtěžovat, jsme
se ne zrovna přátelsky rozloučili. No, chybama se člověk
učí, ale ani
tato nepříjemná událost nás
tak
úplně nezocelila, do rukou turistických
šejdířů jsme upadli za našeho
cestování ještě několikrát.
Ale byli jsme
již nesmlouvavěji odmítaví k
nabídkám na
zaručené průvodcovství a pokud
jsme přeci jen svolili, dohodli jsme cenu za provedení již
na
začátku a
tvrdošíjně jsme odmítali
návštěvy
"zaručeně nejlepších" krámků po
cestě. Kupodivu hlavní vstupní bránu
do
starého města "Bab Boulejoud"
jsme poté našli poměrně rychle. Bylo
však již
pokročilé odpoledne a tak
na zevrubnější prohlídku prostě
nezbýval
čas. Chtěli jsme ale vidět
alespoň staré koželužny, tolik pro Fes proslulé.
A tak
jsme přijali
nabídku asi 12ti letého klučiny, že
nás k nim
dovede a my mu dáme 20dh
(ani to není málo - 1dh=cca2,40Kč). Ten
nás pak
bravurně dovedl spletí
uzoučkých uliček až k jednomu velikému domu na
okraji
koželužny, na
jehož střeše byla hezká vyhlídka na
zděné
kádě pro zpracování a
barvení
kůže. Nicméně, ale to jsme celkem chápali, že
jinak to
být nemohlo,
celý veliký dům, na jehož vyhlídku se
stoupalo
přes jednotlivá poschodí
plná koženého zboží, byl vlastně na
Fes
obrovským obchodem s produkty,
které se dole a i uvnitř domu vyráběly. Po
vyčerpávající
přednášce o
zpracování a barvení kůže, jsme museli
opět
projít celým tímto
supermarketem ven na ulici. A při tom nic nekoupit - to by asi byl pro
zelenáče nesplnitelný úkol. Nakonec
jsme nakoupili
po náležitém
smlouvání několik peněženek "best quality" a
jednu hezkou
kabelku z
velbloudí kůže. V uličkách na
zpáteční
cestě jsme ceny v malých
krámcích za srovnatelné
zboží
porovnávali - nenakoupili jsme sice
nejlevněji, ale rozdíly nebyly tak hrozné.
Později jsme
se totiž v
průvodci dočetli, že právě nejdražší
obchody s
kůží jsou ty, které
zároveň slouží jako "rozhledny" nad koželužnami.
Zdálo se, že jsme již
blouděním po Fesu unavení a tak jsme se pomalu
vydali na
zpáteční cestu
k autu. U vstupní brány jsme ještě asi
hodinku
poseděli ve venkovní
restauraci, dali si něco malého k jídlu, vypili
několik
pomerančových
džusů a povinný mátový čaj. Obsluha
byla
přívětivá, cena pak už méně.
No, ostatně sedli jsme si na jedno z
nejprestižnějších
míst starého
Fesu. Už se stmívalo, když jsme autem vyjeli na kopec nad
Fesem,
kde
byli ve středověku a později pochováváni
místní vládcové, pokochali
jsme se poklidným pohledem na stále
více ve tmě
zářící město, a
vyrazili jsme dál - směr na jih.
Čeká
nás
poměrně dlouhá cesta na jih země - do
saharských dun pouštního
písečného
pásma Erg Chebi. Projíždíme
horským
pásmem Středního Atlasu. Zdánlivě
jednotvárná cesta. Nicméně
má jednoznačně
své neopakovatelné kouzlo.
Dlouhé kilometry napříč téměř
panenské
přírody, která svými
ladnými
tvary (holé kopce téměř bez vegetace)
vytváří často velice estetické
obrazy, hlavně ve večerním přísvitu slunce. čas
od času
potkáváme stáda
koz a ovcí, doprovázená
svými,
většinou ještě dětskými, pastevci. My
však tuto krajinu poznáváme jakoby z
rychlíku, neztrácíme čas
přílišným
zdržováním, zastavujeme jen na povinnou toaletu,
někdy
nadstandart při
zvlášť hezkých
scenériích
okolní přírody. V každém
případě zde
zažíváme, jak se to bude v budoucím
cestování Marokem ještě opakovat,
jak je tato severoafrická země přírodně
nesmírně
rozmanitá a krásná.
Silnice zpočátku prochází
zemědělskými
oblastmi, kde projíždíme celými
velikými lány obdělané půdy, v
naší
době cestování (pravděpodobně
období sucha) bez zemědělské vegetace. Jedeme
celý
den po noclehu
nedaleko za Fesem. Postupně se měnící krajina,
která nás obklopuje, je
krásnou scenérií našeho
pohybu
napříč Marokem (ze severu k jihu - k
alžírským hranicím). Kdykoli
zastavíme na
místě, kde je v dohlednu
nějaké lidské obydlí, nebo
hlídané
stádo bravu, ihned se k nám
rozbíhají lidé (většinou
děti),
kteří žádají nějaké
malé
všimné od nás
"bohatých" evropských kapitalistů.
Snažíme se
držet zásadu nedávat
peníze a tak rozdáváme z
našich
zásob bonbóny nebo nějaké
jiné
sladkosti. Radost obdarovaných je
upřímná - pro
nás ta nejlepší odezva.
Hezké je, že děti často přinesou něco malého jako
revanš za naše dárky
- šikovně oloupané ovoce opuncií, z
palmových listů umě spletené
závěsné ozdoby ve tvaru oslíků,
velbloudů, či
jiných místních zvířat.
Jsme příjemně překvapeni, že děti jen tak
nežebrají, ale
často mají pro
nás i příjemné překvapení
jako dárek
z jejich strany. A tak projíždíme
krásnou a rozmanitou krajinou a těšíme
se na
další dobrodružství
naší
cesty - zvláště na vytouženou
zkušenost
pouště - proslulé Sahary. Na
počátku pouštní krajiny (nedaleko od
Erfoudu) se
utáboříme a přespíme.
Těšíme se na
příští den, kdy, jak
doufáme, se ponoříme do afrického
písečného moře Sahary. Noc je
krásná a
informace o tom, že hvězdná
obloha v noční poušti je opravdu plná
světla
nádherně zářících
nespočetných bodů, se nám zde velice
výmluvně
vyplňuje.
Ráno
po krátké snídani a ranní
hygieně se
vydáváme k písečným
dunám Erg
Chebi u pouštního městečka Merzouga. Podle
průvodce (je
ale již 5 let
starý), má asfaltem zpevněná cesta k
dunám
u Merzougy končit asi 20km
před tímto městečkem. A tak se navzdory
doporučením, že
sem je možno
jet jen terénním autem s náhonem na
všechny
4 kola, připravujeme na to,
že se pokusíme i s naší
Felicií zdolat tuto
vzdálenost k otevřené
poušti pomalinkou jízdou s našimi
provozními prostředky. Ale jsme
příjemně překvapeni - krásně upravená
asfaltka
vede až téměř do
Merzougy, jen několik
set
posledních posledních metrů jedeme po
prašné pouštní cestě. Již
asi 2
km před cílem se na nás nalepí
jakýsi
samozvaný "tuareg" na mopedu,
který nám otevřeným okýnkem
nabízí své služby, zatímco
jede pružně
stejnou rychlostí jako my. Nejprve se ptá,
jsme-li zde
poprvé -
zalžeme, že to tu už známe (ze
zjištných důvodů -
nechceme se mu vydat
úplně napospas), přesto ale se nás
drží jako
klíště a doprovází
nás až
na nejzažší místo, kde je
malé
prašné parkovišťátko a kde
již
začíná
zvlněné moře naoranžovělého písku.
Nakonec se s
ním domlouváme, že
možná po pěším výletě do
dun využijeme
možnosti projížďky na
velbloudech, nicméně nic neslibujeme napevno. Tento
kompromis se
nám
však později trochu vymstil. Zamykáme auto a
vydáváme se na
několikahodinový výlet po hřebenech vln z
jemného
okrovooranžového
moře. Větřík, který zde patrně pofukuje (při
klidném počasí) stále, za
námi zametá naše
rušivé stopy v
tomto překrásném světě ladných tvarů,
které ožívají hrou světla a
stínu
dopadajích paprsků slunce. Dva
"tuaregové" (pouštní
kočovné kmeny)
nás neúnavně doprovázejí,
patrně v
naději, že jim za jejich "průvodcovské" služby
náležitě
zaplatíme. Jsme
ale nyní nekompromisní a od počátku
jim
dáváme najevo, že jejich
doprovázení nepotřebujeme (nechceme
jít daleko) a
že v žádném případě
za něj nebudeme platit. Po několika stech metrů v jejich
nezvanné
společnosti to nakonec vzdají - ale ne úplně -
stahují se k našemu
autu, kde čekají, že po návratu budou moci
nabídnout další služby
(hlavně onen nadějný výlet na velbloudech). Jdeme
dál do srdce pouště -
namíříme si to na
nejvyšší vrchol
místních dunových hor - chceme se
rozhlédnout i na druhou stranu - směrem do
Alžírska. Po
asi
tříhodinovém snažení opravdu na vrchol
této
majestátní duny (snad -
podle průvodce - nejvyšší v Maroku)
zcela
vyřízeni dorazíme. Jsme
překvapeni, nebo alespoň já, jak je pohyb - a z
vláště dokopce - v
tomto půrostředí náročný. Nejen že se
písek
nemožně prokluzuje - mnohem
úporněji nežli suchý sníh - ale
zdá se, že
je zde velice suchý vzduch,
který brání k
pořádným
osvěžujícím nádechům, ačkoli
není vůbec
nějaké
vedro - pocení není v
žádném případě
tím hlavním problémem. Pak jsme si
též, proti všem pravidlům, nevzali s sebou
pití a
ačkoli jsme nějak
zvlášť žízeň nepociťovali, asi to byl
také
jeden z problémů, proč nás
chůze pískem tolik vyčerpávala.
Útěchou nám
bylo, že z vícero lidí,
kteří se snažili na dunu vystoupat jsme byli jedni z
mála
- s námi
ještě dvojice mladých Italů - kteří
opravdu
vytrvali a stanuli na samém
vrcholu. Cesta zpět už byla legrace. Dorazili jsme k autu a zde na
nás
již čekali naši tuaregové s tím, tže
nyní
následuje ona velbloudí
expedice, pro kterou již mají pro nás
připravené i
velbloudy i
průvodce. Jsme ale utahaní a tak rázně
odmítáme, že již jedem na nocleh
(schylovalo se k večeru) a od této
pouštní
karavanní kratochvíle
upouštíme. Rozhořčené reakce, že jsme
je
připravili čekáním na nás o
jejich drahocenný čas, který je - jek jinak -
peníze, jsme kategoricky
odmítali, že jsme nic pevného
neslíbili ani
neplánovali. 20dh pro
každého z nich jsme se s nimi ne
příliš
přátelsky rozloučili a zamířili
jsme zpět směrem do Erfoudu. Jsme žízniví,
zpocení
a špinaví a po
pořádném napojení zatoužíme
po koupeli nebo
alespoň po pořádném umytí.
A tady začíná naše
další
zajímavé dobrodružství
spojené se Saharou.
Zastavujeme
v Erfoudu a ptáme se u prvního hotelu,
který
potkáváme, zdali bychom se
mohli v některé koupelně postupně osprchovat, samorřejmě za
nějakou,
ale rozumnou úplatu. Jsme odkázáni na
parní
lázeň "hamam" (jméno pro
turecké lázně, kterých je v Maroku
hojně - v
každém i menším městečku
hamam najdete) - tam se prý můžeme vykoupat za
směšnou
cenu. Když se
však před hamamem u hlavní silnice
objevíme, je
nám sděleno, že cena na
jednoho zákazníka - ovšem i s
masáží
- 200dh (tedy téměř 500Kč). Když
kategoricky odmítáme a chceme odjet,
začínají majitelé smlouvat - tedy
snižovat cenu - bez masáže 120dh, bez poskytnutí
speciálních mýdel a
zcela svépomocí se podaří cenu srazit
až na 50dh.
Ale i to odmítáme,
máme informace, že v prostém hamamu se
dá pohodlně
s vlastním šamponem
bez jiných přídavných služeb vykoupat
za 20dh.
Ujímá se nás pohotově
chlapec, který se náhodou mihne kolem, že
nás k
hamamu, kde se můýeme
vykoupat za 20dh na osobu, dovede. A opravdu - na kraji města v
zapadlé
uličce u oprýskaných plechových
dveří jsme
u cíle. Vstupujeme do
zvláštního světa trochu
ušmudlaných
parních lázní. Platí se
předem -
každý dohodnutých 20dh. Vysvlékneme se
do trenek a
následujeme naše
nové "průvodce". Berou si nás do
parády patrně
místní zákazníci,
kteří
asi v nás tuší možnost
nějakého
přivydělání. Bez nějakých
otázek či
vysvětlování nás odvedli do
třetí
nejzašší místnosti
lázní. Tam
bylo
poměrně horko a k tomu vlhko - asi podobně jako v
naší
"páře" v
lázních. Uložili nás na horkou podlahu
s
tím, že máme asi 15min počkat
a nic nedělat. Když jsme se chtěli hýbat a nějak se sami
obstarat, byli
jsme opět upozorněni, že máme zůstat v klidu. A tak jsme se
nakonec
podvolili jejich programu, samozřejmě s určitými obavami, co
po
nás
nakonec bude požadováno. Je nám jasné,
že
dostaneme patrně veškerý
servis, který je možno v malém hamamu obdržet. Po
čtvrthodině jsme
pozváni do druhé,
chladnější
místnosti, kde začíná
intenzívní
procedura. Jsme vyzváni, abychom se položili na zem a pak
následovala
masáž a protahování tak
důkladné, že se
chvílemi zdálo, že je až
agresivní a skoro zdraví kloubů a
kostí
nebezpečná. To mi alespoň
přišlo, když se mi zdálo, že mi onen
masér
jistojistě zlomí páteř, když
mi plnou svou vahou klečel na zádech a rukama
páčil na
čelo moji hlavu
vzhůru. Nicméně i to jsme nějak přežili - dokonce bez
jakýchkoli
dalších bolestí jako
následků této
někdy skoro kruté masáže. Tak jsme
nakonec s odstupen usoudili, že byla celá procedura vedena
asi
profesionálně. Při této
radikální
masáži nás dřeli žíněnkami,
které
měly být z hrubého flanelu, nám se
však
zdálo, že to jsou kovové
drátěnky. Bez pomoci jakéhokoli mýdla
jsmetak byli
doslova "sedřeni z
kůže". Nicméně i to se ukázalo jako dobře
osvědčená metoda, která
člověka dlouhodobě osvěžila, neboť, jak jsme se později fozvěděli,
takovéto "sdírající"
mytí důkladně
odstraňuje staré kožní buňky a
otevírá póry, které pak
dále
pročišťují ještě dlouho po
této procedůře
tělo. Pak už jen následovala třetí
lázeňská
místnost, která sloužila se
dvěma vodovody - horkým a studeným - ke
konečnému
omytí všeho odpadu z
těla. Úleva nejen že jsme zase čistí a
osvěžení,
ale hlavně že jsme to
nějak přežili. Ale to byl jen předčasný pocit. Když jsme po
řádném
opláchnutí odešli do šatny,
naši tři
maséři šli s námi, když jsme se
osušovali a pak oblékali, stále čekali
- a to u
vchodových dveří.
Začínalo nám to být jasné -
budeme patrně
muset připlatit. Ale -
průšvih - neměli jsme více než 20
posledních
dirhamů. A tak nám zbývalo
jediné - bránit se, že bylo dohodnuto
pouhých 20dh
na osobu a že více
peněz pro nynějšek nemáme (to bychom museli do
středu
města do
bankomatu). Byli jsme však podle dohody v právu -
na
začátku jsme byli
ujištěni, že lázeň bude stát pouze
20dh.
Další služby, za které je
potřeba připlatit jsme po nikom nežádali a
odmítnout
jejich
nadstandartní služby jsme mohli stěží, nikdo se
nás na nic neptal,
nehledě na to, že komunikace byla téměř nemožná,
neboť
chlapi v lázních
neznali ani francouzsky, ani žádný
evropský jazyk,
my zase ne arabsky
či berbersky. Spor nabýval na
vášnivosti až se
nám zdálo, že se zdravou
kůží z lázní neunikneme. Nakonec se
ale podařilo
se stálým opakováním,
že jsme již zaplatili a více nemáme. Z
lázní jsme pak fakticky utekli,
neboť diskuze a přesvědčování napjetí
spíš zvyšovalo než vyjasňovalo.
Nasedáme ve spěchu do auta a mizíme v již
přibývající noci směrem na
sever k "Cestě tisíce kaseb", která
nás bude
následujících několik dní
obšťasňovat svými exotickými
krásami.
Na
"Cestě tisíce kaseb" jsme už zažili minimálně
nějaká zajímavá
setkání s
místními lidmi, ale na druhé straně
jsme se mohli
kochat nádherou
krásné divoké přírody v
harmonické
jednotě s lidskými příbytky zde
stavěnými. Krásné oázy
v
údolích polo nebo úplně
vyschlých koryt řek
se svými pečlivě upravenými políčky,
se svěže
zelenými háji datlových
palem. Lidé zde pěstují s notnou
dávkou
každodenní dřiny, která je
však, jak se nám zdálo,
především
záležitostí žen, asi dostatek
produktů pro svou obživu, ale nedostatek prostředků, které
by
zajistili
nějaké značnější výdělky
pro např. koupi
auta či stavby nového domu.
"Kasby" znamená opevněné usedlosti nebo
celé
vesnice, jejichž
architektura je pro Maroko typická: hranaté domy
s rovnou
střechou,
malými a nepočetnými okénky,
materiálem,
barvou i architekturou krásně
zapadající do okolní
přírody. Domy i
tradiční opevnění je stavěno z
říčního bahna prokládaného
menšími kameny. Po každém
období
dešťů je
nutné zdivo opravovat, neboť déšť je
pro tyto
stavby zhoubný. Je-li
stavení ponecháno několik let bez
povinné
každoroční opravy, stává se z
domu jen hromada hlíny.
Na
jižní magistrále
kopírující pohoří Atlas,
který
leží na severní straně této cesty,
leží dvě
proslulé rokle, které stojí za
návštěvu. První z nich se jmenuje
Todra,
druhá Dades - jedete-li z východu na
západ. Rokle
Todra tvoří především ve
svém vstupu
majestátní skalní bránu
vyhloubenou
stejnojmenou říčkou. Průchod touto strží je v
nejužších místech
široký jen asi
15m. Po stranách se tyčí 300metrové
kolmé
stěny skály. Po asi 200-300 metrech se otevře
širší a méně
strmá část
rokle, u říčky jsou pruhy pečlivě obdělané zeleně
s
několika palmami. Dál je už cesta
přístupná
pouze pěšky nebo teréním autem. Přes
den je
bohužel toto přírodně nádherné
místo
plné turistů, před roklí stojí auta a
autobusy, po
stranách cesty před i za vstupem do rokle jsou
krámky se
vším možných
suvenýrovým
zbožím. Asi je nejlépe si vybrat pro
návštěvu večer nebo brzké
ráno. My tam byli
později odpoledne, kdy už turistický provoz nebyl tak
úporný, nicméně moc
soukromí jsme si pro
obdivování rokle neužili. I tak to
však samozřejmě
stojí za návštěvu.
Rokle Dades je svou atmosférou zcela jiná. Je
bohatě
obydlená, skalní útesy jsou
otevřenější a zároveň
rozmanitější.
Jsou zde k vidění staré berberské
kasby,
které nádherně ladí s
okolní divokou
krajinou. Hornina, která je erozí
vytvárněna do
roztodivných útvarů, má (stejně tak i
v Todře)
červenohnědou barvu, stejně tak barevná jsou i
stavení se
svým často ještě zachovalým
opevněním.
Rokle je poměrně dlouhá a rozsáhlá, je
dobré si projet nebo projít alespoň
jejích 30km od
hlavní silnice. My se do ní dostali
víceméně v dost krátkém
čase k večeru, kdy
rychle postupující tma nám znemožnila
prohlédnout si ji důkladněji a více do hloubky.
Ale i tak
se nám velice zalíbila. Mohli jsme totiž k večeru
pozorovat normální život
místních obyvatel
a nebyli jsme už tak obtěžováni různými
nabízenými turistickými službami. A
tak jsme se
stali svědky, jak ženy z dolních zavlažovaných
políček přinášejí do
obydlí,
ktará byla vždy na
vyvýšených
místech, na zádech snopy zeleného
krmiva pro
domácí zvířata (ovce, kozy), či jak
společně s
dětmi pohánějí do kopce plně naložené
oslíky se sklizenými produkty jejich
celodenní
práce.
A
jedeme dál - směr na západ
a pak přes Atlas do
Marakéše. Blížíme se k
Ourzazatu, krajina
je polopoušť, jako nakonec celé okolí
jižní
magistrály. Jednou zastavujeme na protažení v
místě, kde asi půl km od silnice jakýsi klučina
pase
malé stádo velbloudů. Ihned jakmile
nás
zmerčí, rozběhne se k nám a za 2 minutky je u
nás.
Samozřejmě s prosbou, abychom jej obdarovali nějakými
dirhamy,
či ještě lépe dolary.
Dáváme mu jen
nějaké sladkosti, které ještě
máme a
odjíždíme. Na jih od silnice se táhne
divoké pohoří Džebel Sarhro (první
obrázky). Dorážíme do Ouarzazate a
zastavujeme u
majestátní kasby, která
dříve patřila
marockému klanu, jenž ovládal na
začátku 20. stol.
celý jih země. Kasba je majestátní a
krásně
opravená. Naproti je veliký areál s
různými
rekvizitami pro natáčení filmů z
orientální
tematikou. Branou do areálu jsou vidět africké
chýše, egyptské sochy a
malé pyramidy,
domorodé sochy, ... Na prostranství před
tímto
filmovým areálem stojí
německý kamion s
nápisem nějakého německého tv
kanálu, kolem
skupina Němců společně s místními lidmi,
kteří
patrně chystají něco natáčet. Kupujeme si několik
maličkostí v krámcích kolem -
marocké
kožené papuče, malé nádobí
na tažine. A
jedeme dál.
Ait
Benhaddou je bezesporu perlou
mezio marockými
kasbami. Dnes je již bohužel pro svou podmanivou exotičnost
spíše turistickou atrakcí, než
autentickým
dokladem o životě místních kmenů,
nicméně na
své kráse jistě stále nebyla
zkrácena.
Městečko s tradiční pouštní berberskou
architekturou a nádherným
přírodním
prostředím, do kterého je pahorek s městečkem
vsazen. My
jsme ale neměli dostatek času na to, abychom si Ait Benhaddou
prohlédli i zevnitř. Tak jsme se museli spokojit s pouhou
"vnější prohlídkou", která
jistě
nenahradí pořádný průzkum uliček
téro
krásné kasby. Snímky jsou
pořízené
především z malého
parkoviště u
příjezdové silnice, kde je nevýhodou
především nával turistů,
kteří
fotografují, nakupují
zdejší
suvenýry (parkoviště je lemované
malými
stánky s tradičními marockými
výrobky, při
naší návštěvě hlavně s
kovaným
nádobím. Je zde též možné
pronajmout si
velblouda k projížďce po okolí. To vše
je
vehementně nabízeno zdejšími
pouličními
prodavači.
Z
Ait
Benhaddou se loučíme s jižní oblastí
Maroka a
přejezdem přes Vysoký Atlas míříme do
Marakéše. Vysoký Atlas je
nejvyšším pohořím v sev.
Africe, svou
nejvyšší horou Djebel Toubkalem se
pyšní 4.167metry nadmořské
výšky. V
horách, tedy spíše v jejich
nižších
oblastech, žijí především
domorodí Berbeři,
kteří, alespoň zde, jaksi
stojí na okraji společnosti, ve značné chudobě.
My jsme
ovšem pouze
krátkodobě projížděli
východní
částí pohoří směrem do
Marakéše,
proto
jsme neměli možnost hlouběji poznávat ani tuto
nádhernou
přírodu, ani
se setkávat s místními obyvately. Hory
, jak jsme
je alespoň z auta při
jízděpoznali, jsou ještě značně
nedotčené
masívním turismem. Působí
divoce a zároveň panensky. Široko daleko nebylo
vidět
(kromě poměrně
frekventované silnice) živáčka. Zastavili jsme
celkem jen
3 až 4krát,
sna jen jedna epizoda z jedné zastávky:
Zastavujeme,
abychom si
"odskočili" a zároveň se krátce "pokochali"
okolními scenériemi. Tu k
nám, jak už tomu v Maroku často bývá,
zčistajasna
přikvačil nevítaný
společník, který nám chtěl spestřit
naši
zastávku. Nabízel
rozříznuté
polodrahokamové pecky, uvnitř jasně červené
nepřirozené, zářivé barvy,
která se zdála spíš uměle
doplněná,
než přírodní, a samozřejmě za zcela
nekřesťanské vyvolávací
peníze. Navzdory
tomu, že smlouváním by bylo
jistě možné cenu podstatně srazit do
reálnějších mezí, jsme již
od
počátku tvrdohlavě trvali na své neochotě cokoli
zde
kupovat. Nabízeč
"drahokamů" byl však natolik neodbytný, že jsme
neměli
jinou možnost,
než s ním alespoň trochu komunikovat. Chtěli jsme si
dát
něco k pití,
naše zásoby plechovek s českým pivem
byly
stále ještě k mání. A
samozřejmě, jakmile začnete něco vytahovat z kufru, hned
máte
dost
přátel, kteří vám chtějí s
tímto
břemenem pomoci. A tak jsme, nikoli
poprvé, zažili, že i muslimští
věřící, kteří mají alkohol
morálně
zapovězený, se rádi piva napijí. A tak
jsme
nabídli plechovku též
našemu novému společníkovi. Při
vytahování pivní plechovky z kufru se
mi však podařilo plechovku protrhnout o uzávěr
dveří. Z napěchované
plechovky vystříklo napěněné pivo a - samozřjmě -
na
oblečení našeho
"hosta". Dosud poměrně přátelský vztah se
vturánu
proměnil v otevřené
nepřátelství. Avšak i to, jak se
nakonec
ukázalo, bylo spíše
záměrné
divadelní představení, nežli demonstrace
opravdového rozhořčení. Nakonec totiž z
celého
výstupu vyplynulo, že jsme povinni zaplatit
našemu těžce
poškozenému veškeré
výdaje na očistu
jeho oblečení, což v Maroku podle této
naší
zkušenosti není vůbec levná
záležitost.
Nebyli jsme však ochotni přistoupit na tak vysoké
odškodnění, přičemž jsme se hájili, že
jsme ho
nejen k ničemu nenutili, ale ani vůbec nezvali, aby se tak nebezpečně
přibližoval k našemu autu. Nakonec jsme však s
poskytnutou neporušenou plechovkou piva opustili prostor,
poněvadž rozumná dohoda na odškodnění
nebyla
očividně dostupná.
Do
Marakéše dorazíme až k večeru, jak je
ostatně vidět na následujících
snímkách. Město
čítající kolem 1,5
miliónu obyvatel, má podmanivou, jedinečnou
atmosféru. Založeno ve středověku,
vzkvétající
především za
vlády Almoravidů (11.-12.stol.) a Almohadů (cca
následujících 100 let), je dnes 2.
největším městem Maroka, a společně s Fesem,
Casablankou
a Rabatem, je bezesporu nejznámějším a
pro turisty
nejoblíbenějším centrem kultury i
obchodu. Po
starých královských
dynastiích zde
však mnoho nezůstalo. Po Almohadech
nádherná
mešita s proslaveným minaretem z 12. stol., po
Saadech
královské hrobky (16. stol.), které
byly
ušetřeni před zničujícím
pleněním Moulaie
Izmaila, který staví "své"
nové
hlavní město říše Meknes, a nesnese
konkurenci
slavného a výstavného
královského
města Marakéše (17.stol.). Do města
jsme dorazili k
večeru, ještě na
poslední chvíli jsme se dostali do
krásných
zahradních hrobek marocké
bývalé vládnoucí dynastie
Saadů
(16.-17.stol.). Poté jsme se vydali k
nejznámější historické
památce
Marakéše - k mešitě Koutoubia,
postavené
středověkou vládnoucí dynastií
Almohadů,
kteří vtiskli dodnes marockým
sakrálním stavbám (hl. minarety)
vzorový
tvar, který se dodnes při
stavbě mešit v Maroku zachovává. Do
mešity
jsme jen nahlédli, zrovna se
lidé scházeli k modlitbě, ne
příliš
přívětivé pohledy nám byly
odpovědí
- celkem pochopitelně - modlitba je důvěrným
vnitřním
skutkem, není k
nějakému okukování. Sedneme si
následně do
hezky upraveného blízkého
parku a kocháme se pohledem na krásně
osvětlený
středověký minaret
Koutoubii. Pak se ještě vydáme na
zvláštní
návštěvu místa,
které asi
nesmí v Marakéši vynechat
žádný
turista - na náměstí Džemaa el Fna.
Toto stále životem kypící
náměstí
nalézáme po nedlouhém
hledání. Je
rozlehlé, ale i na večer (nebo právě navečer)
plné
lidí - aktivních
bavičů, kuchařů, felčarů, věštců, i
pasívních
přihlížejících či
využívajících
místní
zábavné služby. Připojujeme se k
větší
skupině
posluchačů mladé marocké hudební
skupiny,
která v moderních rytmech
hraje tradiční marockou muziku. Jsme po nějaké
době jedni
z mála, kteří
musejí za "představení" zaplatit, jsme asi
příliš nápadní jako
turisté
- mnozí ostatní se zdají
být
místními Maročany. Jdeme dál, přičemž
jsme
neustále vybízeni, abychom využili nějakou
"službu",
která je zde všude
a velice rozmanitě nabízena. Zde vykladač
nějakých
záhadných karet, tu
nějaký lidový léčitel, jinde cvičitel
krotkých, ale jinak nebezpečně
jedovatých hadů, na každém kroku
nějaký
pouliční prodavač rozmanitého
malého občerstvení. Nakonec si na
chvíli sednem k
osvíceným stolům,
které obklopují jakousi obří kuchyni
pod
širákem. Objednáme si
marocký
mátový čaj, pomerančový džus a
jehněčí
pikantní opékané malé
klobásky
se zeleninou. Jen ale málo, než by to stačilo na
zasycení
- spíš jaksi
z důvodů společenských, trochu v klidu zažít
ještě
něco z atmosféry
tohoto exotického a živého středu města. Po
totmto
pikniku se již
vydáváme zpět k autu. Snažíme se vyjet
z města
severním směrem - ke
Casablance. Jedeme v nepřehledných kolonách aut a
motocyklů, takže si
ani nevšimneme, že na jedné křižovatce patrně
přehlédneme červenou v
našem směru. Nicméně nejsme očividně sami, auta
projíždějí i za námi.
Jsou to ale Maročani, ne cizinci, kteří zde asi
musí
dodržovat pravidla
silničního provozu důsledněji. Za chvíli jsme
zastaveni
urostlým
policistou, který na nás mluví ve
zmatku ahluku
provozu nesrozumitelnou
francouzštinou. Opravdu nerozumíme a tak
krčíme
ramenama. Nakonec, po
delším vysvětlování
pochopíme a
omlouváme se. Nato jsme s pozdravem a
úsměvem propuštěni bez
dalších
následků. Máme z toho dobrý pocit. U
velkých měst na pobřeží (Casablanca, Rabat) se
nám
častěji přihodí, že
jsme zastaveni policistou, který někdy nemá ani
nic
konkrétního, jen si
asi chce s cizinci popovídat a popřát jim
příjemný pobyt v jeho zemi.
Zajímavé - snad propaganda turismu, ke
které jsou
povinnováni též
policisté?
Po
noclehu v přírodě nedaleko Marakéše,
se
ráno následujícího dne
vydáváme
do Casablancy, největšího marockého
města. Se
svými 3,5 milióny
obyvatel je to nejrušnější velkoměsto
severozápadního pobřeží Afriky.
Má obrovský přístav, který
se řadí k
těm největším mezi středomořskými
přístavy. Jistě se sluší
této
významné marocké metropoli věnovat
více
času a pozornost, my jsme ale již byli v jakémsi
časovém
presu, do
konce volných dnů nám už mnoho
nezbývalo. Tak jsme
se rozhodli, že
navštívíme pouze
zdejší proslulou,
teprve nedávno dostavěnou, obrovskou
mešitu Hassana II. Projížděli jsme velice
rušnou
tepnou -
několikaproudovou silnicí - z vnitrozemí k
pobřeží, na němž je tato
velkolepá mešita postavena. Dovnitř, ačkoli je to
v
určitých hodinách
pro tuto mešitu možné, jsme se nedostali,
prohlídky již nebyly a tak
jsme jen mohli nakukovat skrze obrovksou, kovem potaženou,
bránu.
Několik údajů k této impozantní
stavbě:
Král Hasan II. ji začal stavět
r. 1980, dokončena byla r. 1993. Každý den na ní
pracovalo ve dne téměř
1500, v noci 1100 dělníků a řemeslníků.
Celá
stavba byla financována z
darů a příspěvků věřících Maročanů-
náklady
byly závratné - kolem 750
miliónů dolarů. Minaret mešity,
projektovaný podle
středověkého
paradigmatu almohadských mešit, je
vysoký 200
metrů, čímž se zařazuje
na první bezkonkurenční místo v
celém
muslimském světě. Mešita sama
pojme až 25.000 věřících, přičemž na
její
nádvoří se směstná
dalších
80.000 muslimů, kteří se zde mohou společeně
účastnit
bohoslužeb a
modliteb. Podlaha mešity je šástečně
skleněná - tedy průhledná - je
skrze ni vidět mořskou mělčinu, která je pod ní.
Střecha
mešity je pak
zasouvatelná, takže při určitých
příležitostech se
uvnitř mohou věřící
modlit jakoby pod širým nebem. Toto
obojí kromě
jinéh z důvodů
náboženských - neboť trůn Boží
stojí podle
Koránu na vodách. Občasným
odkrytím střechy mohou modlící se
věřící chválit Stvořitele nejen za
pozemské přírodní krásy,
ale i za
mohutný oceán a nekonečnou oblohu.
Jinak vrchním architektem a projektantem nebyl kupodivu
Maročan,
ale
Francouz - jistý Michel Pinseau. Mešita
svými
rozměry je druhou
největší modlitebnou v muslimském
světě - hned po
obrovské mešitě v
Mekce.
Ještě
odpoledne
téhož dne jedeme z Casablancy
do Rabatu - hlavního města
země. Dorazíme sem až opět navečer, a tak musíme
toto
historicky bohaté
město tak trochu v prohlídce "odbít". Chceme se
samozřejmě především
podívat na zbytky staré středověké
mešity
Hassana I., jejíž sloupy
zbyly po ničivém zemětřesení nedlouho po
jejím
dostavění ještě ve
středověku. U mešity, tedy spíše u
toho, co z
ní zbylo, se směrem k
moři tyčí opět krásný starý
minaret z
almohadské doby, příbuzný
minaretu Koutoubie v Marakéši a minaretu
muslimské
mešity ve španělské
Seville, jež je dnes upravena na zvonici a věž
zdejší
katolické
katedrály. Na druhé straně
prostranství zbytků po
středověkké mešitě je
vystavěna mešita novější,
jejíž domiunantou
je mauzoleum dvou
předcházejících (před
dnešním
stávajícím) králů -
Mohameda V. a Hassana
II. Mauzoleum je volně přístupné, před jeho
vchodem
stojí čestná
vojenská stráž v krásné
historické
uniformě. Po prohlídce a procházce
po nádvoří se středověkkými sloupy
zajdeme
ještě do malé restauračky
uvnitř starého města, kde se ještě napolsedy
najíme tradičních
marockých jídel (tagine, kus-kus, harira,
mátový čaj) a již v temnotě
noci se vydáváme po pobřeží směrem k
Tangieru.
Chceme se ještě podívat
na vykopávky starověkkého Lixu a sasmozřejmě se
na
pobřeží Atlantiku
vykoupat. Po noclehu nedaleko Rabatu projíždíme
pobřežím, dvakrát se
koupene v divoce zvlněném mělkém
oceánu a
příští noc
strávíme pod
ostrohem, na němž byl vystavěn starověkký Lixus.
Ráno si
vykopávky
prohlédneme - je to město, jež leží nedaleko
moderního města Larache.
Sem je umístěn starý antický
řecký
mýtus o Héraklových úkolech
- a sice
konkrétně o
získávání
zlatých
jablek ze zahrady Hesperidek (obyvatelek
nejzápadnějších
částí
známého kulturního světa).
Okolní
rozlehlé mělké
bazénky na vysoušení mořské
vody ke
získávání soli,
krásně se
vinoucí
řeka v hlubokých meandrech, modrý horizont
oceánu-
to jsou jedny z
posledních nádherných
scenérií
našeho putování po Maroku.
A
pak už jen příjemné koupání
v
rozbouřených, ale mělkých vlnách
marockého
Atlantiku.
A
- snad někdy na shledanou krásné MAROKO!