CHAFCHOUEN
Nejdříve snad o
trajektu, jako první
jakési
"marocké zkušenosti". Cestovali jsme
mořským
převozem marocké lodní společnosti, proto
také
patrně značný rozdíl v levnosti cesty oproti
evropským společnostem (cca o třetinu
levnější je
trajekt marocké společnosti). Do přístavu v
Algeciras
jsme dorazili pozdě odpoledne, měli jsme však
štěstí, podařilo se nám i s
nákupem
lístků stihnout trajekt v 17.00hod. Z Algeciras do Tangieru
je
to kolem 50km, tedy zhruba 2krát delší
cesty než
přímou plavbou z Gibraltaru do
španělské
malé enklávy v Maroku - do Ceuty.
Samotný trajekt
byl velice zajímavou zkušeností. Během
něho jsme
totiž zažili jakousi malou mořskou bouři. Velice silný
vítr a déšť provázel
většinu
naší mořské pouti. Veliké
vlny - s
bílími hřebeny - houpaly
naším malým
plavidlem tak silně, že člověku z toho bylo dost "šoufl".
Však také většina pasažérů
jevila
příznaky začínající
mořské nemoci -
hlavu rezignovaně zabořenou do složených paží na
stolcích v lodním "foyer" působilo dost
depresivně.
Nicméně cesta byla natolik krátká -
necelé
2hod -, že na zvracení většinou
nedošlo. Co bylo
jakýmsi prvním překvapením pro značně
sekularizovaného Evropana, byla zkušenost,
která
ná s provázela po celou cestu Marokem -
časté
potkávání veřejně se
modlících
věřících - na lodi jsme viděli několik mužů,
kteří
se neobtěžovali najít si nenápadné
soukromí, a modlili se zcela veřejně před zraky
všech
spolucestujících včástečném
pokleku a
částečném podřepu v rozích
veliké
lodní veřejné místnosti.
Do Tangieru jsme dorazili kolem 19.hod večer. Už se
stmívalo, a
nám dělalo starost, jak strávíme
první noc
v neznámé Africe.
První jakýsi "problém" nastal na
samotných
hranicích, kde jsme jakoby naschvál,
zústali jaksi
bezprizorně "viset", zatímco všichni
ostatní,
patrně zkušenější, bez
problému
projížděli, nás bezostyšně
předjížsějící podle
neprůhledného
řízení pohraniční policie. Když už
jsme byli na
řadě my - samozřejmě jako poslední z celého
osazenstva
trajektu - policisté bez nějakého
vysvětlení
zavřeli mohutnou pohraniční mříž, jež
nás dělila
od Maroka, a my jsme se ocitli mezi mořem a touto
mříží
beznadějně odstaveni Po našem
naléhání,
které bylo zjevně místním
nepochopitelné,
jsme se dozvěděli, že úředník, který
nás
může odbavit, abychom se dostali do země, odešel na
večerní bohatý piknik, protože právě
skončil
postní měsíc ramadan, a zbožný muslim
má
teď tu nejdůležitější povinnost -
pořádně se
najíst. Co je proti tomu odbavení pár
dezorientovaných Čechů, kteří si
chtějí
prohlížet jejich muslimskou zemi, bez
hlubšího
náboženského zájmu o
místní
islám. A tak jsme asi po hodině čekání
pomalu
nabývali podezření, zdali zde nebudeme musit
takto v
nejistotě strávit celou noc. Nicméně po asi dvou
hodinách přišel po vydatné večeři
zjevně
unavený úředník, který
nás během
několika okamžiků odbavil a nám se otevřelo celé
krásné Maroko. Průjezd Tangierem,
tímto
velikým přístavním městem, byl poměrně
krátký. Jen jsme natankovali a pokračovali do
vnitrozemí, do města Chouen, výchozího
centra pro
poznávání
severovýchodního
marockého pohoří Rif. Marocké
pohoří Rif je
známo především svou zemědělskou
produkcí
marihuany, která je sice oficiálně v Maroku
zapovězena,
nicméně je jaksi mlčky pro obtížnost
konstruktivního řešení
přehlížena. Dokonce
se uvádí, že přes 2 třetiny
ilegální
spotřeby této lehké drogy v Evropě
pochází
právě z Maroka, z pohoří Rif. Byla před
námi
první noc, a my jsme dosud neměli ponětí, jak je
možné mimo normální penziony, či
hotely v Maroku
nocovat. Rozhodli jsme se, že se pokusíme zde
spát jen
tak, jak je to nejpřirozenější - pod
širákem. Počasí začátku
října v
Maroku bylo zcela ideální pro tento
úmysl -
noční teploty se pohybovaly kolem 15-18 stupni Celsia. A tak
jsme po cestě do Chouenu odbočili z hlavní silnice na
prašnou zpevněnou širokou cestu do kopců kolem.
Na
jakémsi provizorním odpočívadle na
této
cestě jsme odstavili naši Felicii a v
bezprostřední
blízkosti jsme se ubytovali. Noc byla
příjemná a
po ránu - nevstávali jsme zrovna
nejdříve - slunce
už stálo poměrně vysoko na obloze -jsme se už v Maroku
úplně zabydleli. Lidé, kteří
po
naší "noclehárně"
procházeli, patrně do
práce, se k nám chovali velice
přátelsky a mile.
Zdravili nás svým muslimským "salam
aleikum"
(pokoj s vámi) a hezky se na nás
usmívali. Často
se i se zájmem zastavili a snažili se s námi
lámanou francoužštinou
(spíš z
naší než z jejich strany) navázat
nějakou tu
přátelskou konverzaci. První hezká
zkušenost s jedním z halvních
problémů:
Bude možné v Maroku nocovat pod
širákem v
přírodě bez nějakých nebezpečí, či bez
odporu
místních obyvatel nebo úřadů?
Musím
říci, že po celý náš pobyt
v Maroku jsme se
nestkali s jediným projeven nedůvěry či dokonce
nepřátelství, když jsme se stýkali s
lidmi,
kteří nás "přistihli" při našem
bivakovém
nocování. Za to jsme velice vděčni a v tom
nám
zůstanou Maročané v příjemné
vzpomínce.
A
teď už vzhůru do
Chouenu. Města, které bylo v minulosti tradičně
protikřesťanské a protievropské, hlavně z důvodu
přistěhování množství
zahořklých
muslimských vyhnanců ze Španělska v roce
konečné
křesťanské rekonkvistě 1492. V posledních
desetiletích se však situace
diametrálně změnila,
neboť, jak se zdá, vidina rychlého
zbohatnutí je
schopná "převálcovat" jakkoli hlubokou a bohatou
lidskou
kulturu. Turismus, jako významný
ekonomický
činitel, mění postupně patrně tvář i
této
tradiční muslimské země. Naše
několikahodinová procházka po tomto
"modrém městě"
byla naším prvním zážitkem
ze
setkání s městským marockým
obyvatelstvem.
Víceméně hezké, až na jeden
nepříjemný zážitek, který
nám tak
trochu nahnal strach, jak se bude celé
cestování
odvíjet. Na počátku jedné
malebné uličky s
krásnými marockými koberci, jsme se
svorně shodli
na touze fotografovat toto hezké
zákoutí Chouenu.
Po několika málo zmáčknutí
fotografické
spouště jsme však zažili něco zcela
neočekávaného: Jeden z obchodníků s
koberci se k
nám velice rozezleně rozběhl s tím, že se
sápal na
naše foťáky, ve zjevném
úmyslu s nimi
bezohledně praštit o zem. Po delším
dohadování ve "všech"
světových
jazycích, jsme zjistili, že ho velice rozezlilo, že chceme
jeho
a jeho sousedy fotit jako nějaká divoká
zvířata v
zoologické zahradě. To nám však ani v
nejmenším nepřišlo na mysl, ale
čím
vehementněji jmse se to pokoušeli vysvětlit (totiž, že jsme
fotili především onu malebnou uličku a ne lidi,
jejichž
svolení jsme postrádali), tím byla
celá
debata rozvášněnější a, jak
se nám
zdálo, nebezpečnější. Nakonec jsme se
spokojili s
pokorným tichým ústupem z dosahu
rozčíleného Maročana. Byli jsme rozhozeni: Je to
obecná situace v Maroku? Bude takový
problém zde
fotit? Jak jsme později vícekrát zjistili, fotit
liudi
byl opravdu určitý problém, prostě se to v Maroku
(a
celkem pochopitelně) nedělá. Nicméně, když člověk
zjevně
fotí pouze přírodu, památky, domy,
není v
tom žádný problém. Na
focení lidí se
sem zjevně hodí pořádný teleobjektiv.
Poobědvali
jsme (velice levně - cca 50Kč v přepočtu na osobu) na
zdejším hlavním
náměstí (tajine,
kus-kus, hariru a kuře s hranolkami) a pak se vydali zpět k autu.
Vydáváme se na poměrně krátkou cestu
ke
kulturnímu i společenskému centru Maroka - do
Volubilis,
Moulai Idriss, Meknesu a Fesu. Zde několik
obrázků z Chouen
Zpět
na ÚVOD